Cultuuragenda Muziek Geen

Concert Consortio Vocale Brielle – geannuleerd

Bezoek het concert van Consortio Vocale Brielle i.s.m. Capella Sine Nomine olv Andre Vis in de Sint-Catharijnekerk.

Dit concert is helaas voorlopig geannuleerd wegens ziekte van de dirigent.  

—–

Op zaterdag 26 februari om 20.00 uur vindt er in de Sint-Catharijnekerk in Brielle een bijzonder concert plaats: muziek uit de periode 1550-1650.

Het is een samenwerking tussen Consortio Vocale Briela en Capella Sine Nomine.

Het koor staat onder leiding van André Vis. De entree is gratis. Na afloop kunt u een gift geven.

Het koor zingt muziek van Orlando di Lasso (Lassus), Tomás Luis de Victoria (1548-1611) en de Engelse componist William Byrd (1543-4-7-1623), allemaal topcomponisten van ruim 400 jaar geleden.


Extra informatie:

Orlando di Lasso (Roland de Lâtre, Bergen 1532-München 14-6-1594) was koorknaap aan de Sint-Nicolaaskerk te Bergen. De vice-koning van Sicilië nam de jongen, na toestemming van zijn ouders, mee naar Italië. Hij bleef daar onder de naam Orlando di Lasso tot 1550. Nadat hij de baard in de keel had gekregen werd hem een aanstelling in Parijs aangeboden. Vervolgens werd hij in 1553 kapelmeester van Sint Jan van Lateranen in Rome. Hij reisde door Frankrijk en Engeland en bleef in 1555 hangen in Antwerpen. Hier publiceerde hij zijn eerste vierstemmige madrigalen, gelijktijdig met de publicatie van zijn eerste vijfstemmige madrigalen in Venetië. In 1556 benoemde Albrecht V, de hertog van Beieren, hem tot lid van de hofkapel te München, waarvan hij vier jaar later leider werd en bleef tot zijn dood. Zijn laatste jaren werden gekenmerkt door melancholie, wellicht een gevolg van overmatig werken.
Di Lasso werd door tijdgenoten boven andere componisten gesteld, zoals blijkt uit bijnamen als Vorst der muziek en Belgische Orpheus. Hij is de grootmeester van het motet.

Luister naar het openingsstuk van Magnanimo Pietro:

Het koor zingt van Orlando di Lasso (Lassus) het ’Il Magnanimo Pietro’, het verhaal van de verloochening van Christus door Petrus. Het stuk begint met

Petrus ontdekt zijn misstap.
De edele Petrus had zijn geliefde Heer gezworen
tussen duizend lansen en duizend zwaarden
te zullen sterven aan Zijn zijde.
Toen hij gewaar werd, dat het hem, overweldigd door lafheid,
in Zijn grote nood echter ontbroken had aan trouw,
voelde hij verdriet, schaamte en medelijden,
– om zijn eigen misstap en het martelaarschap van de Ander-,
zijn borst doorboren met duizend steken.
Als laatste stuk zingt het koor over

Christus over ondankbaarheid.
“Zie, mens, hoe ik om jouw wil lijd,
tot jou roep ik, terwijl ik voor je sterf:
‘Zie de straf, die ik verduur,
zie de spijkers, die mij doorboren.
Er is geen pijn als die aan het kruis,
maar hoe groot mijn uiterlijke pijn ook is,
de innerlijke pijn is nog veel erger,
als ik jouw ondankbaarheid ervaar.’”

Tomás Luis de Victoria (1548-1611)
Tomás Luis de Victoria was een Spaans componist. Victoria wordt beschouwd als een van de grootste Spaanse componisten van zijn tijd.
Op jonge leeftijd werd Victoria door Filips II van Spanje naar Rome gestuurd om daar te studeren. Hij werd priester en trad toe tot de congregatie van de Oratorianen. In 1586 keerde hij terug naar Spanje. Daar kwam hij in Madrid in dienst van Maria van Spanje.

Zijn muziek toont in haar polyfonie (gecomponeerde meerstemmigheid, dat wil zeggen, meerdere melodieën tegelijkertijd) verwantschap met die van Giovanni Pierluigi da Palestrina, bij wie hij in Rome mogelijk gestudeerd heeft. Victoria leefde tijdens het hoogtepunt van de contrareformatie en de muziek die hij schreef bestond dan ook voornamelijk uit religieuze, vocale werken, zoals missen en motetten. Het koor zingt delen uit misschien wel een van zijn bekendste werken: het Requiem Officium Defunctorum 1605.
Klik op deze link en luister naar het Kyrie:
https://youtu.be/JdA6WssFz4Y

William Byrd was een Engels componist. Hij was een van de grootste componisten van zijn generatie.
Zijn geboorte- en overlijdensdata zijn niet met zekerheid bekend. Ook dat zijn geboorteplaats Lincoln in het Engelse Lincolnshire zou zijn, is slechts een vermoeden, dat gebaseerd is op het feit dat er in de 17e eeuw een aantal families Byrd in dit graafschap woonden.

Byrd kreeg als kind muziekles van de bekende Engelse 16e-eeuwse musicus Thomas Tallis in de Chapel Royal in Londen. Byrd wordt gerekend tot de zogenaamde virginalisten. In 1563 werd hij, ondanks zijn jeugdige leeftijd, benoemd tot organist van de kathedraal in Lincoln. In 1569 werd hij beëdigd als Gentleman van de Koninklijke Kapel, maar het schijnt dat hij in Lincoln is gebleven tot 1572, toen hij, tezamen met Tallis, benoemd werd tot organist van de Chapel Royal.

In 1575 kreeg hij, ook weer met Tallis, vergunning van Koningin Elizabeth I voor het drukken en verkopen van muziek. Als dank daarvoor droegen de twee componisten in hetzelfde jaar Cantiones Sacrae aan haar op.
Byrd werd verschillende malen in recht vervolgd. Als katholiek werd hij herhaaldelijk vervolgd voor het afwijzen van het Anglicanisme. Niettemin bleef hij in de gunst van de koningin, waarschijnlijk omdat hij zonder onderscheid componeerde voor de anglicaanse en de katholieke eredienst.
Hij schreef zowel geestelijke als wereldlijke muziek, zowel vocale werken als instrumentale muziek. Zijn oeuvre bevat onder andere 61 Latijnse motetten in twee boeken met Cantiones Sacrae, 99 Latijnse motetten in twee boeken Gradualia, 61 beurtzangen, 3 missen (voor 3, 4 en 5 stemmen), psalmen, sonnetten, liederen, canons, liefst 120 stukken voor klavier (spinet, virginaal, clavichord en orgel) en madrigalen.

Uit de 5-stemmige Miss zingt het koor:
het Agnus Dei
https://youtu.be/TXvvnypcg6k
Klik op de link en geniet van deze muziek!

Evenement info

Datum: zaterdag februari 26 2022
Tijd: 20:00 uur
Locatie: Sint-Catharijnekerk